Unmute

UTMANING

Johnson & Johnson skulle i samarbete med optikerkedjan Synoptik lansera en ny typ av kontaktlins på den nordiska marknaden. Linsen ger bra synskärpa på både kort och långt håll, även när man har åldersnedsättning av synen. Utmaningen låg i att få kontaktlinsbärare som använder/som funderar på att köpa läsglasögon att prova den nya linsen samt att även få de som har progressiva glasögon att ta steget in i butikerna.

INSIKT

Många kontaktlinsbärare vet inte att det finns linser som löser problemet med åldersnedsättning. En annan insikt är att glasögonbärare tror att det är krångligt med linser och att just deras synproblem inte kan lösas med linser.

STRATEGI

Vi lät en ”ambassadör” med kontaktlinser och åldersnedsättning av synen, men som vägrar att bära läsglasögon, berätta om hur de nya linserna fungerar. Dessutom ville vi ta med kunderna på en ”Customer Journey” som via e-post, brev, video samt banners skulle få dem att boka synundersökning för linser genom att erbjuda dem tio par provlinser.

KONCEPT

ACUVUE Multifocal – the lens that changes everything.

KOMMUNIKATION

Film, sociala medier, butiksexponering, print, banners.